【隨筆】樽裝涼茶可以保存幾耐?明火煲藥定電子藥煲好

我雖然讀中醫學及生物醫學,但至今都未有機會去醫院實習,所以都係留喺香港做下文字打雜。不過研究漢醫文化本身都係我嘅興趣,呢排我就研究緊一樣冇牌照都做得嘅嘢,就係煲涼茶喇。

我用咗啲時間觀察涼茶舖係點樣賣涼茶,簡單嚟講就係兩種,一種就係碗裝、一種就係支裝。碗裝就係大概十蚊一碗,即場喺個壺煲出嚟飲;支裝又稱樽仔涼茶,就係將啲涼茶入喺樽仔入邊雪住,方便啲客拎返屋企、公司慢慢飲。

到底呢啲樽裝涼茶可以保存幾耐?我「母校」浸大開嘅診所做過實驗,中藥煲完真空包裝嘅話,擺喺雪櫃二十日基本上含菌量都唔會超標。原因係煲一劑中藥起碼都半個鐘頭。根據世衛指引,煲水1分鐘高過65°C嘅話都可以殺滅大部分嘅細菌同病毒。滾成半個鐘,基本上乜菌都死。煲完即刻包裝嘅話,細菌、病毒都唔會係咩問題。

近年香港都引入中藥嘅真空包裝,方便唔識或唔能夠煲藥嘅病人。(網絡圖片)

但咁唔代表中藥煎劑可以擺一萬年,因為就算冇菌,中藥都會水解同埋變質,會對藥效好有影響。一般研究都話呢啲真空包嘅煎劑擺兩個星期就好,擺得耐仲有塑化劑喺包裝袋釋出嘅問題。不過目前就呢啲方面嘅研究數據都好缺乏,起碼有實驗證明會有DEHP釋出,雖然含量唔高,但久而久之都擔心影響孕婦同小朋友。

而且你又唔知佢擺咗喺舖有幾耐。總結嚟講,我估計樽仔涼茶最好買返屋企要馬上雪,同埋一個星期內好飲晒佢。

明火煲藥定電子藥煲好?

好視乎你係邊種需要。《蘋果》引述中醫師關之義話「明火可自行操控火候,以免藥材遭煲燶或未夠熟透」。

我成日唔記得睇火,所以用開電子藥煲,但清潔起上嚟都好麻煩。(網絡圖片)

我覺得係有啲奇怪嘅。以我成日煲藥嚟講,電子藥煲先係永遠唔會煲濃,因為總可以設定煲到一碗水就響鬧同埋停止加熱;但「明火」就要睇火。好似我咁落完藥校好火就去打機嘅人,就煲燶晒屋企啲煲底。而且煲藥又唔係講求鑊氣,講火力穩定、受熱均勻,點講都係電子藥煲好。

我老師就補充一點,就係電子藥煲好難洗。的確佢嘅形狀加上發熱器好易藏污納垢,相反傳統瓦煲就一眼睇晒,又可以鮑魚刷刮。

但暫時嚟講電子藥煲喺「穩定性」都係處明火。咁明火喺科學上有咩好處呢?好多嘢都有待研究,我暫時只係諗到一個幾重要嘅位。

我以前學做實驗嘅時候,學到本生燈嘅明火都有殺菌嘅作用。種菌嘅時候,為咗避免空氣同環境嘅細菌干擾,都會先開本生燈創造一個無菌區域(aseptic area)。首先近火焰之處都會殺菌,然後盞燈附近嘅空氣都會因為對流作用(convection)而殺菌(如圖所示)。

我諗,如果明火煮食或者煮藥嘅話,啲嘢食藥物其實或多或少都受益於呢個對流殺菌嘅作用。但真正嘅效果如何,又真係有待研究。